Training voor Museumdocenten en Educatoren

Visible Thinking is een onderwijsmethode die een nieuwe frisse kijk op overdracht brengt. Hij wakkert nieuwsgierigheid, creativiteit en een beter begrip voor objecten aan, en wordt al enkele jaren in musea in de Verenigde Staten gebruikt. Het Tropenmuseum heeft als eerste museum in Nederland een onderwijsprogramma op basis van deze methodiek ontwikkeld. Claire Bown en Gundy van Dijk zijn hiervan de initiatiefnemers. Zij bieden u verschillende cursussen aan speciaal voor museumdocenten en educatoren. De trainingen zijn altijd tweetalig.

EENDAAGSE CURSUS:

De workshop biedt u een eerste kennismaking met de methode ‘Visible Thinking’. Deelnemers krijgen in de ochtend een introductie in de theorie en de talloze routines die Visible Thinking rijk is. We experimenteren met het leiden van een Visible Thinking-discussie door middel van kunst- en museumobjecten. In de middag volgt het praktijkdeel in een museum.

TWEEDAAGSE CURSUS:
De eerste dag van deze tweedaagse workshop staat in het teken van verdieping. Deze geeft de deelnemers inzicht in de werkwijze van Visible Thinking in hun eigen museum of culturele instelling. Gundy en Claire besteden aandacht aan verschillende onderdelen zoals de routines, het documenteren, de taal van het denken en het groepsproces.

De tweede dag staat geheel in het teken van de praktijk. Deelnemers oefenen zelf de routines en ondervinden hoe de interactie met de groep verandert als zij hun rol van docent naar facilitator wijzigen. Natuurlijk delen Claire en Gundy met de deelnemers hun vele eigen ervaringen en inzichten over Visible Thinking.

Deelnemers aan beide workshops ontvangen een reader met naslaginformatie.

Voor meer informatie, kosten en aanmeldingen kunt u contact opnemen met Claire of Gundy.